Sauna versus sporten

Bijgewerkt: jan 22


Gisteren vroeg men me nog: "Doe jij nog iets van sport tegenwoordig?". Ik antwoordde dat ik, buiten het dagelijkse fietstochtje op en af het werk, geen sport beoefen.

Of klopt dit toch niet helemaal?

Minstens 3 keer per week zit ik in onze Löyly sauna.

Doe ik dan aan sport? Niet echt! Maar er zijn wel enkele vergelijkbare effecten.

1. De hartslag verhoogt in de sauna naar een tempo dat kan worden vergeleken met een stevige wandeling. De bloedstroom neemt toe, net als het zuurstofverbruik.

2. Sauna versnelt het metabolisme, verbruikt calorieën en zorgt ervoor dat het bloed in de spieren stroomt.

3. Een sauna smeert het cardiovasculaire systeem, verwijdert het puin en herstelt de stress van de dagelijkse lichamelijke inspanningen.

Een temperatuur van 70-80 graden is meer dan voldoende. Een paar minuten is al nuttig. Blijf langer als je kunt: als je 20 minuten ontspant in plaats van 10 minuten, zullen goede reacties verdubbelen. Gun uw lichaam een uurtje rust voor het slapen gaan.

Met andere woorden: Sportief ben ik niet echt, maar dankzij mijn saunabeurten gun ik mijn lichaam toch een aantal gunstige effecten die je eveneens met sporten bereikt.

Peter


6 keer bekeken

Contactgegevens


Bedrijfsnaam: Peter Bauwens

Commerciële naam: Wellness op Wieltjes  Adres: Bordekensstraat 79a

1981 Hofstade  

info@wellnessopwieltjes.be  

0473 57 48 01  

Ondernemingsnummer: BE0649.766.772 

IBAN: BE20 0689 0498 3856

BIC: GKCCBEBB

zcheque_10.jpg
lahtiset-logo.jpg
OSMIA-finland-logo.jpg
nystad-logo.gif
Hukka-design-logo.png
nikkarien-logo.png
TyloHelo.png
kolo-logo.png
    logo-finnsauna-w.png
    jokipiinpellava_logo.png

    2016 door Peter Bauwens