Blog

Hoe ontspannen in een Finse sauna? Zoek een Fin!


1) Ga naakt!

Of je nu hebt gekozen om te genieten van een elektrische, houtgestookte of rooksauna, de basisregel is ... je moet naakt zijn! Dit is zeer moeilijk te vatten, wetende dat een Fin over het algemeen gereserveerd en verlegen is! Toch hebben ze er geen enkel probleem mee om naakt met andere mensen in de sauna te gaan. Voel je je daarbij ongemakkelijk, dan kan je natuurlijk steeds een hamamdoek wikkelen rond je lende.

2) Neem een douche.

Zorg ervoor dat je onder de douche gaat voordat je de sauna betreedt. Dit is puur voor de hygiëne. Het voelt ook lekker aan wanneer je nat in de warme sauna gaat.

3) Vind de beste plek om te zitten.

Zit in de sauna steeds op een handdoek zodat uw zweet niet op het hout komt. Je zou naakt zijn, weet je nog? De handdoek is puur voor de hygiëne. Zodra je binnenkomt, kies waar je wilt zitten - als vuistregel geldt, hoe hoger de bank, hoe warmer het zal zijn.

4) Leer wat Löyly is.

In de sauna staat een kachel rondom gevuld met stenen. Raak ze niet aan - ze zijn heet. Er is ook een pollepel en een emmertje water met of zonder aroma dat gebruikt kan worden om over de hete stenen te gieten. De temperatuur stijgt snel wanneer de stoom vrijkomt. Het Finse woord hiervoor is 'Löyly' . Hoe meer water je over de stenen giet, des te heter wordt de sauna.

5) Draag een saunahoedje.

Sommige mensen dragen een kegelvormig, vilten hoedje in de sauna. Ze zijn speciaal gemaakt om te worden gebruikt in de sauna. Vilt is een zeer goed isolerend materiaal en het dragen van een vilten hoed in de

sauna zorgt ervoor dat het aan je hoofd niet zo heet aanvoelt.

6) Blijf in de sauna voor 10-15 minuten.

Meestal is er in de sauna een zandloper die een kwartier aangeeft. Draai de zandloper om en geniet voor 15’ van je sauna. Uieraard mag je de sauna sneller verlaten als je het te warm krijgt of wanneer je je ongemakkelijk voelt.

7) Gebruik een vihta.

Soms kan je gebruik maken van een vihta , een sauna garde van jonge berken takken. Je klopt hiermee zachtjes op de rug van je sauna metgezellen. Het stimuleert de doorbloeding.

8) Opfrissen!

Wanneer je de sauna verlaat, spring in de rivier, de zee of het meer (als er één in de buurt is), neem een lekkere verfrissende douche, of zit gewoon buiten en geniet van een drankje. Ga terug in de sauna en herhaal zo vaak als je wilt!

9) Gehydrateerd blijven!

Vergeet niet om veel te drinken - water, sap, of zelfs gewoon bier of cider - maar zorg ervoor dat alcohol wordt geconsumeerd met mate. Je zult veel zweten, dus vergeet niet te drinken, zelfs als je geen dorst hebt.

10) Wees extra voorzichtig als je alleen bent!

Sauna is meestal een sociale ervaring, maar niemand verbiedt je van een sauna te genieten op uw eentje. Als dat het geval is, luister naar je lichaam en verlaat de sauna als je je onwel voelt of ‘te’ relaxed!


Aanbevolen berichten
Archief

Contactgegevens


Bedrijfsnaam: Peter Bauwens

Commerciële naam: Wellness op Wieltjes  Adres: Bordekensstraat 79a

1981 Hofstade  

info@wellnessopwieltjes.be  

0473 57 48 01  

Ondernemingsnummer: BE0649.766.772 

IBAN: BE20 0689 0498 3856

BIC: GKCCBEBB

zcheque_10.jpg
lahtiset-logo.jpg
OSMIA-finland-logo.jpg
nystad-logo.gif
Hukka-design-logo.png
nikkarien-logo.png
TyloHelo.png
kolo-logo.png
    logo-finnsauna-w.png
    jokipiinpellava_logo.png

    2016 door Peter Bauwens