Blog

Sauna versus sporten


Gisteren vroeg men me nog: "Doe jij nog iets van sport tegenwoordig?". Ik antwoordde dat ik, buiten het dagelijkse fietstochtje op en af het werk, geen sport beoefen.

Of klopt dit toch niet helemaal?

Minstens 3 keer per week zit ik in onze Löyly sauna.

Doe ik dan aan sport? Niet echt! Maar er zijn wel enkele vergelijkbare effecten.

1. De hartslag verhoogt in de sauna naar een tempo dat kan worden vergeleken met een stevige wandeling. De bloedstroom neemt toe, net als het zuurstofverbruik.

2. Sauna versnelt het metabolisme, verbruikt calorieën en zorgt ervoor dat het bloed in de spieren stroomt.

3. Een sauna smeert het cardiovasculaire systeem, verwijdert het puin en herstelt de stress van de dagelijkse lichamelijke inspanningen.

Een temperatuur van 70-80 graden is meer dan voldoende. Een paar minuten is al nuttig. Blijf langer als je kunt: als je 20 minuten ontspant in plaats van 10 minuten, zullen goede reacties verdubbelen. Gun uw lichaam een uurtje rust voor het slapen gaan.

Met andere woorden: Sportief ben ik niet echt, maar dankzij mijn saunabeurten gun ik mijn lichaam toch een aantal gunstige effecten die je eveneens met sporten bereikt.

Peter


Aanbevolen berichten
Archief

Contactgegevens

 

GSM nummer:

+32 (0)472 02 49 03 ​

(Ook op WhatsApp bereikbaar)

E-mail: info@wellnessopwieltjes.be

 

Wellness op Wieltjes

Per adres Bofort NV

Treurenborg 9, Kaai 420

Antwerpen, 2030

België 

Hukka-design-logo.png
logo-finnsauna-w.png
kolo-logo.png
OSMIA-finland-logo.jpg
TyloHelo.png
    nikkarien-logo.png
    jokipiinpellava_logo.png

    2021 door Wellness op Wieltjes.