Blog

Kent u deze aan/uit-knop al? Zelfs een korte saunabeurt verdubbelt het gezondheidsvoordeel


Sauna draagt ​​bij aan de gezondheid: bloeddruk daalt, stress neemt af en slaap verbetert. Maar wanneer je de sauna combineert met lichaamsbeweging, krijg je een dubbel effect.

Je kunt op veel manieren ontspannen, maar in combinatie met een temperatuur van ongeveer 80 graden zal je eveneens je hart en bloedvaten verwennen. Een saunabeurt heeft hetzelfde effect op je bloedsomloop als een stevige wandeling.

De effecten van de sauna zijn de afgelopen jaren onder leiding van cardioloog Jari Laukkanen aan de universiteit van Oost-Finland bestudeerd . Uit het onderzoek naar de gevaren van coronaire hartziekten bleek dat regelmatig sauna-baden het risico op het ontwikkelen van hoge bloeddruk aanzienlijk vermindert. Sterfgevallen door hart- en vaatziekten komen ook minder vaak voor onder saunagebruikers.

Baden kan de bloeddruk verlagen door verschillende mechanismen: wanneer de lichaamstemperatuur stijgt, breiden de bloedvaten uit en verbetert hun endotheliale functie. Ook het zweten verlaagt de bloeddruk.

De bloeddruk zal na de sauna minstens een half uur, en waarschijnlijk langer, lager blijven.

EERST JOGGEN EN DAN NAAR DE SAUNA...

Lichaamsbeweging verhoogt uw gezondheid. Ze verlaagt de bloeddruk, versnelt de stofwisseling, verbruikt calorieën en zorgt voor bloeddoorstroming in de spieren.

Na een fysieke inspanning zal de sauna het cardiovasculaire systeem in een rustiger tempo doen circuleren. Het verwijdert ook effectief vuil en herstelt stress.

... OF IN IEDER GEVAL EVEN IN DE SAUNA!

Tegenwoordig zijn veel mensen verslaafd aan joggen of hardlopen. Ideaal is het nemen van een sauna na de loopinspanning.

Heb je geen tijd of de mogelijkheid om te joggen, ga dan toch even in de sauna. Twintig minuten baden is voldoende: de goede temperatuur is 70-80 graden. De effecten ervan zijn deels vergelijkbaar met die van lichte oefeningen.

En niet te vergeten: sauna verbetert de kwaliteit van de slaap. Koel goed af zodat je lichaam rustiger wordt voordat je naar bed gaat.


Aanbevolen berichten
Archief

Contactgegevens

 

GSM nummers:

+324 882 28 5 45 (Mats)

+324 720 24 9 03 (Anton) 

(Ook op WhatsApp bereikbaar)

E-mail: info@wellnessopwieltjes.be

 

Wellness op Wieltjes per adres: Bofort NV

Treurenborg 9, Kaai 420

Antwerpen, 2030

België

 

 

 

lahtiset-logo.jpg
OSMIA-finland-logo.jpg
nystad-logo.gif
Hukka-design-logo.png
nikkarien-logo.png
TyloHelo.png
kolo-logo.png
    logo-finnsauna-w.png
    jokipiinpellava_logo.png

    2020 door Wellness op Wieltjes